Lider du af smerter i ryg og nakke?

Her er 10 gode råd, du kan bruge i hverdagen

1: Skift position

I løbet af dagen bør du forsøge at variere mellem at sidde, gå, stå og ligge ned. Skift position og varier dine aktiviteter så ofte som muligt.

Gør som du plejer, men måske ikke så lang tid ad gangen og husk: det er bedst at lave aktiviteter som ikke forværrer dine symptomer.

2: Vær opmærksom i bilen

Bilkørsel kan være en udfordring. Prøv at justere sædet, sid ikke for langt tilbage så det er nødvendigt at strække benene langt. Skaf en pude eller anden form for lændestøtte.

Kør ikke for langt,- stop bilen med regelmæssige mellemrum, gå ud, stræk benene og gå lidt omkring inden du fortsætter. Dette gælder også selvom det ikke er dig der kører bilen.

Gode råd mod ryg og nakkesmerter

3: Vær forsigtig når du løfter

Vær forsigtig med at løfte. Løft ikke mere end nødvendigt og hold det tæt ind til kroppen. Løft med benene, hold ryggen ret og flyt fødderne i stedet for at vride overkroppen i forhold til underkroppen, når du skal lave eller flytte noget til siden. Rotation af overkroppen er nok noget af det farligste.

4: Brug en relativt hård madras

Mange ryg patienter har svært ved at sove eller vågner flere gange hver nat med smerter. Dette er normalt når man har dårlig ryg. Vær sikker på at du sover på en relativt hård madras. Hvis madrassen er for blød er det meget sværere at vende sig i sengen.

Det er også vigtigt med en god hovedpude. De fleste hovedpuder i Danmark er for tynde. Man behøver god støtte under nakken. Ring gerne og tag en snak med os om både madrasser og hovedpuder inden du køber nyt.

5: Sænk intensiteten på din træning

Idræt og fitness kan være problematisk. Når du har problem med ryggen skal du måske sænke både intensiteten og frekvensen af dine aktiviteter. Du skal eventuelt skifte til mindre belastende aktiviteter til du er frisk igen. Hvis du ikke har trænet eller dyrket motion tidligere hjælper vi gerne med at lave et program som passer dig bedst.

6: Gå ture

Prøv at gå en tur hver dag hvis du kan. Det stimulere både muskler, ledbånd og bruskskiver til at hele hurtigere. Desuden holder man bedre på kalken i skelettet når man belaster det på en fornuftig måde.

7: Fjern stress og bekymring

Stress og bekymring kan forværre dine symptomer. Forsøg at gøre noget ved din situation hvis du er under hårdt pres. Det kan være svært men start i det små, få hjælp via lægen hvis du behøver det og informer os gerne om situationen. Det hjælper os med at hjælpe dig hurtigere.

8: Forbliv aktiv

Hvis muligt skal du fortsætte med at arbejde og være aktiv. Hvis du har et arbejde som belaster ryg og nakke meget kan det være nødvendigt med justeringer i de daglige aktiviteter.

Vi hjælper gerne med råd men vær ikke bange for at bede om hjælp af arbejdsgiver, din mand/kone, børn, venner og bekendte. Forsøg at have en positiv indstilling og fokusere på de positive ting i dit liv.

9: Is på

I gamle dage behandlede man ryg problemer med sengeleje, varmebehandlinger og stræk. I dag ved vi at det er en meget dårlig og ineffektiv måde at behandle problemerne på og derfor gøres det stort set aldrig længere.

Inaktivitet gør dig mere stiv i ryggen, musklerne bliver svage og skelettet afkalker hvis dette står på i lang tid og det bliver sværere for dig at komme i gang igen. Ved akutte rygsmerter skal man variere mellem at ligge og bevæge sig.

Det kan være en fordel at lægge is på det akutte sted. Det gør man i 5-10 minutter ad gangen med 1-2 timers intervaller. Man ringer til sin kiropraktor og sørger for at få behandlet ryggen så den nerve der sidder i klemme kommer fri og i takt med at man bliver bedre kan man øge sit aktivitetsniveau.

10: Problemerne forsvinder ikke af sig selv!

Man skal huske at ryg problemer ikke forsvinder af sig selv. – de bliver gamle og kroniske af sig selv! Så man skal altid kontakte sin kiropraktor når der er problem med ryg eller nakke.

Udflyld kontaktformularen her, eller ring til os i dag på 51 20 00 12.

Vi hjælper dig med at løse problemet og rådgiver dig gerne angående alle de ovennævnte ting så du kan blive frisk og holde dig frisk i årene fremover.