Skiferie

En af de vigtigste ting, under forberedelsen af skiferien, er at få tjekket rygsøjle og bækken hos kiropraktoren.

En af verdens førende kiropraktorer, var i mange år kiropraktor for det amerikanske fodboldhold Green Bay Packers fra Wisconsin.

Han sagde at det vigtigste var, at sørge for at man ikke havde forskydninger og låsninger i ryg og bækken, inden man tog af sted på skiferie… eller for den sags skyld deltog i andre former for sportsaktiviteter.

Risikoen for skader reduceres væsentligt, hvis ryggen er i orden inden start!

kiropraktisk behandling af skisportsskader

Hvis man vil have en god ferie og reducere risikoen for at løbe ind i irriterende overbelastnings- og ledbåndsskader, som kan gøre ferien til en kedelig oplevelse, så er det også vigtigt, at man inden, man tager af sted også har opbygget en grundform, hvor primært en god styrke/udholdenhed i benene er vigtig, samt at man er stærk og stabil omkring sine knæ!

Styrke omkring knæ, hofter og ryg

Det er omkring knæene og hofterne en stor del af bevægelserne sker, når man løber på ski. Ankelledet bliver jo holdt relativt stabilt i skistøvlen, så det er primært knæ og hofter, der er deltagende i alle bevægelser som sker, når man ryger af sted nedover pisten.

Derfor er det vigtigt, at muskelstyrken i ben og ryg er god, så den kan være med til at hjælpe ledbåndene med at holde igen i bevægelserne som opstår under skiløb og også ved evt. fald og alvorligere styrt.

Er ens stabilitet og styrke omkring knæ, hofter og lænd i god stand, så reduceres risikoen for ledbåndsskader betydeligt!

Vippebræt eller balancepude

Stabiliteten kan nemt trænes derhjemme ved brug af vippebræt eller balancepude ca. 10-15 minutter om dagen. Men skal gerne kombineres med noget decideret styrketræning for benene.

Man bør udvise forsigtighed hvis man er dårlig til at holde balancen. Man kan eventuelt holde fast i noget stabilt mens man står på brættet.

Styrke-udholdenhedstræning

Som nævnt er styrke-udholdenhedstræning for benenes muskulatur også en vigtig faktor for at reducere risikoen for skader. Dette er egentligt ganske forståeligt, for jo mere trænet og udholdende ens muskulatur er, jo længere tid går der, før den udtrættes. Og når muskulaturen er udtrættet, så øges risikoen for fiberskader, forstrækninger og overbelastningsskader.

Så derfor, jo stærkere og mere udholdende muskulatur jo mindre risiko for irriterende muskelskader, der kan være med til at ødelægge ens skiferie.

Så overvej om du måske skulle få trænet lidt, inden du tager afsted på skiferie. Det ville være så ærgerligt at få sin ferie ødelagt, fordi man ikke lige fik taget sig sammen til at få trænet op til!

Sig til inden du skal på skiferie, så hjælper vi gerne med et træningsprogram og øvelser som er specielt tilpasset dig og din ryg.
Hvis du ikke er patient her på Kiropraktisk Center – City Syd – Aalborg endnu er du velkommen til at ringe og aftale tid. Så hjælper vi dig med at blive klar til skiferien.

OG…. hvis uheldet alligevel er ude og du bliver skadet på skiferien så står vi naturligvis klar med hjælpen når du kommer hjem. Husk,- ryg, muskel og ledproblemer bliver ikke bedre af sig selv,- de bliver kroniske hvis du ikke får dem behandlet.

For god ordens skyld kan vi nævne at det er vor kiropraktor kollega Haraldur Arnason fra Trondheim i Norge som er manden på skiene i billedet.

Fotograf Erlend Dalquist.
Prøv ikke dette hvis du ikke er ekspert!